BILA 10
- Regulamentul
international
Bila 10 este un joc pe anuntate cu zece bile obiect numerotate de
la 1 la 10 si bila alba. Bilele se joaca in ordine numerica
crescatoare si bila alba trebuie sa contacteze bila cu numarul cel
mai mic de pe masa pentru a rezulta o lovitura legala. Daca bila
10 este introdusa la o lovitura de spargere legala, ea va fi
repozitionata si jucatorul aflat la masa isi continua jocul. O
singura bila poate fi anuntata pentru fiecare lovitura, cu
exceptia loviturii de spargere atunci cand nici o bila nu poate fi
anuntata. (vezi 6.5 Anuntarea loviturilor)
1. Alegerea loviturii de spargere (Lag)
Jucatorul care castiga Lag-ul alege cine va sparge in primul joc (vezi
1.2 Loviturile de stabilire a ordinii de joc (Lag)). Formatul
standard este spargerea alternativa, dar vezi Reglementarea 15,
Lovituri de spargere consecutive.
2. Aranjarea bilelor
Bilele obiect sunt aranjate cat mai strans intr-o forma
triunghiulara, cu bila 1 in varful triunghiului si pe punctul de
spate si bila 10 in mijloc. Celelalte bile se aseaza la intamplare,
fara a folosi scheme intentionate. (Vezi Reglementarea 4,
Aranjarea/Baterea Bilelor)

3. Lovitura de spargere legala
Urmatoarele reguli sunt aplicabile:
a. bila alba se afla in mana
in spatele liniei de cap; si
b. daca nici o bila nu este introdusa, cel
putin 4 bile obiect trebuie sa atinga una sau mai multe mante, sau
lovitura se considera fault (Vezi Reglementarea 17, Cerinte pentru
spargerea initiala)
4. A doua lovitura a jocului - Push Out
Daca nici un fault nu este comis la lovitura de spargere,
jucatorul poate alege sa joace un "push out".El trebuie sa isi
faca cunoscuta optiunea arbitrului, apoi regulile 5.2 Bila gresita
intai si 5.3 Nici o manta dupa contact se suspenda pentru aceasta
lovitura. Daca nici un fault nu a fost comis la un un "push out",
celalalt jucator alege cine va executa urmatoarea lovitura. Bila
10 introdusa in timpul unui "push out" se repozitioneaza pe
punctul de spate fara penalizare.
5. Anuntarea loviturilor si introducerea
bilelor
Oricand jucatorul incearca sa introduca o bila (exceptand
spargerea), el este obligat sa anunte bila de introdus si
buzunarul pentru orice lovitura care nu este evidenta. Detalii ale
loviturii cum ar fi mante sau bile atinse sunt irelevante. Pentru
ca o lovitura anuntata sa fie legala, arbitrul trebuie sa fie
convins ca lovitura executata este si cea intentionata, asa ca
daca exista sanse de a se genera confuzie, cum ar fi lovituri cu
manta, combinatii sau alte lovituri similare, jucatorul trebuie sa
indice bila si buzunarul vizate. Daca arbitrul sau adversarul sunt
nesiguri in privinta loviturii care va fi jucata, pot cere
anuntarea loviturii.
6. Lovitura de siguranta
Jucatorul, oricand dupa spargere poate anunta "lovitura de
siguranta" ceea ce ii permite sa atinga bila obiect legala (la
rand) fara a introduce o bila si astfel sa isi incheie vizita la
masa. Totusi, daca se introduce bila obiect legala, jucatorul care
vine la masa are optiunea de a juca din pozitia ramasa sau il
poate lasa pe adversar. (Vezi 6.7 Bile introduse gresit)
7. Bile introduse gresit
Daca un jucator rateaza bila sau buzunarul vizat, si introduce
bila anuntata in alt buzunar sau introduce alta bila, vizita la
masa se incheie iar jucatorul care vine la masa are optiunea de a
juca din pozitia ramasa sau il poate lasa pe adversar.
8. Continuarea jocului
Daca se introduce legal o bila anuntata (in afara PushOut, vezi
6.4 A doua lovitura a jocului - Push Out), orice bile introduse
aditional raman introduse (cu exceptia bilei 10 vezi 6.9
Repozitionarea bilelor), si ramane la masa pentru urmatoarea
lovitura. Daca jucatorul introduce legal bila 10 anuntata la orice
lovitura (cu exceptia "pushout"), castiga jocul. Daca jucatorul nu
reuseste sa introduca bila anuntata sau comite fault, oponentul
vine la masa, si daca nici un fault nu a fost comis, el trebuie sa
joace din pozitia lasata de celalalt jucator.
9. Repozitionarea bilelor
Daca bila 10 este introdusa in urma unui fault sau push out sau a
unei lovituri de spargere, sau fara a fi anuntata, sau introdusa
in buzunarul gresit, sau trimisa in afara mesei, este
repozitionata. (Vezi 1.4 Repozitionarea bilelor). Nici o alta bila
nu este vreodata repozitionata.
10. Faulturi standard
Daca jucatorul comite un fault standard, oponentul sau vine la
masa. Bila alba este in mana, si o poate plasa oriunde pe
suprafata de joc. (Vezi 1.5 Bila alba in mana).
Faulturi standard la bila 10 sunt urmatoarele:
5.1 Bila Alba Introdusa sau trimisa in afara mesei
5.2 Bila gresita intai Prima bila obiect contactata de bila alba
la fiecare lovitura trebuie sa fie cea mai mica numerotata bila de
pe masa.
5.3 Nici o manta dupa contact
5.4 Nici un picior pe podea
5.5 Bile sarite de pe masa Singura bila sarita care se
repozitioneaza este bila 10.
5.6 Bile atinse
5.7 Lovitura dubla/bile in contact
5.8 Lovitura condusa
5.9 Bile in miscare
5.10 Pozitionare gresita a bilei albe
5.12 Tacul pe masa
5.13 Jocul in afara randului
5.15 Joc Incet
11. Faulturi grave
Pentru 5.14 Trei faulturi consecutive, penalitatea este pierderea
jocului curent. Pentru 5.16 Comportament nesportiv, arbitrul va
selecta o penalitate adecvata gravitatii faultului.
12. Remiza
Daca o remiza intervine, cel care a spart initial va sparge din
nou (vezi 1.12 Remiza)
|