14.1 RegulamentuI international
si profesionist
Daca aceste reguli suplimentare nu sunt clare sau starnesc
controverse, se vor aplica Regulile Generale ale Biliardului cu
Cosuri.
1. Jocul in sine
14.1 este un joc pe anuntate. Jucatorul trebuie sa anunte
(numeasca) o bila si un cos. Jucatorul primeste un punct pentru
fiecare lovitura regulamentara prin care reuseste sa introduca in
cos o bila, in situatia in care si cosul si bila au fost anuntate
corect. El va ramane la masa pana in momentui in care fie rateaza
o bila anuntata neintroducand-o in cosul anuntat sau deloc, fie
comite un alt fault. Jucatorul poate juca si introduce in cosuri
primele 14 bile, dar inainte de a continua si de a o juca si pe a
cincisprezecea (si ultima ramasa pe masa), cele 14 bile introduse
in cosuri se regrupeaza in triunghi ca la inceput, exceptie facand
punctul de fund care ramane liber. Apoi Jucatorul incearca sa
introduca si bila a cincisprezecea astfel incat sa imprastie
bilele grupate si sa poata continua jocul.
Jucatorul care reuseste sa realizeze punctajul dinainte stabilit
pentru joc (de obicei, 150 de puncte, in turneele mari, sau cate
sunt fixate pentru jocurile obisnuite) inaintea adversarului sau,
a castigat jocul.
2. Jucatorii
Doi
sau doua echipe a cate doi jucatori.
3. Bilele folosite
Se foloseste setul standard de bile numerotate de la 1 la 15-plus
bila alba.
4. Triunghiul
Bilele se grupeaza clasic in triunghi, cu varful
triunghiului pe punctul de fund, avand in coltul din dreapta bila
1 si in coltul din stanga, bila 5. Ordinea celorlalte bile nu
conteaza. Bilele trebuie sa fie lipite intre ele (pe cat posibil).
5. Punctajul
Fiecare bila introdusa regulamentar in cos inseamna un punct in
contul respectivului jucator.
6. Spargerea de debut
Jucatorul care incepe trebuie fie:
1. sa anunte o bila si un cos in care va incerca sa introduca acea
bila;
2. sa faca bila alba sa atinga o bila si apoi manta si, in plus,
sa loveasca astfel incat doua bile colorate sa atinga manta.
Neducerea la indeplinire a cel putin uneia din aceste cerinte
inseamna o incalcare a conditiilor regulamentare cu privire la
spargerea de inceput. Tragatorul este penalizat cu doua puncte
pentru fiecare greseala de acest gen, in plus, adversarul poate
alege intre:
1. a
accepta situatia existenta pe masa si a juca;
2. a cere reasezarea bilelor pe masa si a solicita partenerului sa
repete lovitura de debut.
Aceasta regula, cu posibilitatile de alegere pe care Ie ofera, va
fi respectata si aplicata pana in momentul in care spargerea de
debut se efectueaza corect sau pana in momentui In care adversarul
accepta situatia de pe masa si joaca. Regula celor trei faulturi
succesive nu se aplica in cazul incalcarii conditiilor
regulamentare la spargere. Daca jucatorul care incepe comite
scratch la o spargere corecta, lovitura se va considera fault si
va fi penalizat cu un punct. Aceasta penalizare intra in cadrul
regulei ,,Penalizari la trei faulturi succesive". Jucatorul care
urmeaza (adversarul) are bila alba in mana in spatele liniei de
bataie si joaca din pozitia existenta in acel moment pe masa.
7. Reguli de joc
1. 0 bila introdusa regulamentar in cos da dreptul jucatorului sa
ramana in continuare la masa si sa joace pana in momentul in care
rateaza o bila anuntata. Un jucator are dreptui sa joace orice
bila la alegere, dar, inainte de a trage, trebuie sa anunte bila
pe care o va juca si cosul in care va incerca sa o introduca. El
nu este obligat sa dea detalii cu privire la genul de lovitura sau
combinatie pe care o va incerca (manta, ricoseu, carambol etc.).
Orice bila in plus introdusa de jucator in cos, in cadrul
aceleiasi lovituri regulamentare, va fi socotita, in contul
acestuia, cu un punct.
2. La toate loviturile, jucatorul trebuie sa faca in asa fel incat
bila alba sa atinga o bila colorata si apoi:
a) sa
introduca in cos o bila numerotata, sau:
b) sa faca in asa fel incat bila alba sau oricare bila colorata
(numerotata) sa atinga manta.
Neindeplinirea macar a uneia dintre aceste cerinte inseamna fault.
Daca o bila colorata nu este inghetata la manta, dar se afia la un
diametru de bila de manta (arbitrul va aprecia daca este necesar),
jucatorul are dreptul sa anunte doar de doua ori consecutiv
siguranta, folosind numai cea mai apropiata manta. Intr-o astfel
de situatie, bila colorata este considerate inghetata la manta la
urmatoarea venire la masa a jucatorului respectiv. In situatia in
care jucatorul opteaza, la a treia lovitura, pentru varianta de a
provoca primul contact intre bila alba si acea bila colorata, se
aplica prevederile cu privire la bilele inghetate din Regulamentui
General al Biliardului cu Cosuri.
Nota: daca jucatorul a comis fault inainte sau dupa ce a jucat
aceasta bila, se vor aplica prevederile cu privire la bilele
inghetate. De asemenea, daca face doua faulturi consecutive, se va
face imediat referire la bilele inghetate in legatura cu jucarea
acelei bile. Daca aceste cerinte nu sunt respectate, se va
considera al treilea fault consecutiv. In aceasta situatie,
jucatorul va primi penalizarea corespunzatoare si cate un punct
pentu fiecare din greselile anterioare. Bilele vor fi din nou
grupate pe masa, iar jucatorul care a comis infractiunea va trebui
sa Ie sparga din nou, la fel ca la inceputul jocului.
3. In momentul in care a 14-a bila este introdusa in cos, jocul se
intrerupe momentan cu cea de-a 15-a bila ramasa pe masa in pozitia
in care se afla. Apoi, cele 14 bile introduse se repun pe masa (cu
punctul de fund din triunghi ramas liber). Din aceasta pozitie,
jucatorul va juca pentru a introduce in cos si cea de-a 15-a bila.
El va face astfel incat bila alba sa ricoseze sau sa loveasca
bilele regrupate pentru a Ie imprastia si a-si usura astfel
continuarea jocului. Cu toate acestea, el nu este obligat sa joace
cea de-a 15-a bila, putand juca orice alta bila din triunghi (vezi
tabel).
4. Un jucator poate anunta siguranta (pentru scopuri defensive).
Se admite jocul la siguranta, dar el trebuie sa fie in concordanta
cu toate celelalte reguli valabile. Venirea la masa a unui jucator
se incheie atunci cand se joaca la siguranta, iar bilele introduse
in cos nu sunt punctate. Orice bila introdusa, in situatia in care
s-a anuntat siguranta, va fi repozitionata pe spotul de fund.
5. Jucatorul nu are voie sa prinda, sa atinga sau sa se interpuna
in vreun fel in calea bilei care se rostogoleste spre un cos sau
spre zona in care sunt grupate celelalte bile (inclusiv sa prinda
o bila care cade in cos avand mana introdusa acolo). Daca
procedeaza astfel, se dicteaza fault intentionat impotriva lui,
este penalizat cu un punct pentru fault si, in plus, mai primeste
o penalizare de 15 puncte, dintr-un total de 16. In aceasta
situatie, jucatorul advers, care urmeaza la masa, are
posibilitatea de a opta intre:
a) a
accepta situatia de pe masa cu bila alba in mana in spatele liniei
de bataie
b) a solicita reasezarea tuturor celor 15 bile pe masa si de a
cere jucatorului care a gresit sa sparga din nou, in conditii
regulamentare.
6. Daca bila a 15-a (neintrodusa in cos) si/sau bila alba se
interfereaza cu triunghiul coborat pentru a grupa bilele, se va
proceda conform diagramei care indica modul corect de reasezare a
bilelor.
7. Atunci cand un jucator are bila alba in mana in spatele liniei
de bataie (ca dupa un scratch) si toate bilele colorate se afla in
spatele aceleiasi linii, bila colorata aflata cel mai aproape de
aceasta trebuie sa fie repozitionata pe spotul de fund, la
solicitarea jucatorului. Daca doua sau mai multe bile se afla la
distanta egala de linia de bataie, jucatorul trebuie sa indice pe
care dintre ele o doreste repozitionata.
8. Bile introduse neregulamentar in cosuri
Se repozitioneaza pe spotul de fund. Nu se acorda penalizari.
9. Bile colorate sarite de pe masa
Lovitura este considerate fault. Bilele sarite se repozitioneaza
pe spotul de fund.
10. Penalizari pentru faulturi
La fiecare fault se scade cate un punct. Se acorda penalizari mai
severe pentru faulturi intentionate (regula de joc 8.4.7[5]) si
pentru trei faulturi consecutive (regula dejoc8.4.11).
Jucatorul la rand accepta bila alba in pozitia in care se afla, cu
exceptia situatiei in care bila alba a sarit de pe masa, a fost
scratch sau fault intentionat (regula de joc 8.4.7[5]) sau al
treilea fault consecutiv.
11. Penalizari pentru faulturi
consecutive
Atunci cand un jucator comite un fault, el este penalizat cu un
punct (sau mai multe, dupa cum este cazul), si se anunta ,,primul
fault". Jucatorul se mentine in aceasta situatie pana la
urmatoarea lui lovitura care poate anula faultul anterior, fie
prin introducerea regulamentara in cos a unei bile anuntate, fie
prin jucarea corecta a unei situatii de siguranta. La a treia lui
venire consecutiva la masa, la care comite fault, primeste o
penalizare de 15 puncte.
Dupa comiterea celui de-al treilea fault consecutiv si primirea
penalitatii, numaratoarea faulturilor se reia de la zero. In
aceasta situatie, bilele se regrupeaza pe masa, in triunghi, iar
jucatorului care a comis infractiunea i se va cere sa sparga din
nou, ca la inceputui jocului. In acest caz, sunt valabile regulile
specifice loviturii de spargere.
Ar trebui scos in evidenta faptul ca faulturile consecutive
trebuie sa fie comise in tururi succesive. Spre exemplu, daca un
jucator incheie cea de-a sasea lui venire la masa printr-un fault,
vine la masa pentru a saptea oara si faulteaza (deci este ,,la
doua faulturi") si apoi incepe cea de-a opta lui venire la masa cu
o bila introdusa regulamentar, inainte de a comite un scratch din
a doua lui lovitura, inseamna ca nu a comis trei faulturi
consecutive, chiar daca au fost faulturi in trei veniri ale lui
succesive la masa. De indata ce a introdus regulamentar o bila
chiar la inceputul celei de-a opta lui veniri la masa, cele doua
faulturi anterioare au fost anulate. El este la primul fault
atunci cand joaca prima lovitura a celei de-a noua veniri proprii
la masa.
12. Amanunte privind scorul
Scaderea punctelor de penalizare poate duce la scoruri negative.
Un astfel de scor (punctaj general) poate fi , "minus I", "minus
2", "minus 15" etc.
(un jucator poate castiga un joc cu 150 de puncte realizate in
timp ce adversarul sau a comis doua faulturi; deci scorul final ar
putea fi 150 la -2).
Daca un jucator greseste la o lovitura care
nu a provocat introducerea vreunei bile in cos, punctul de
penalizare ii este scazut din scorul (punctajul) pe care il avea
la sfarsitul turului anterior.Daca un jucator comite fault si
introduce o bila in cos in cadrul aceleiasi lovituri, bila va fi
repozitionata pe punctul de fund (nu va fi punctata), iar punctul
de penalizare se va scadea din punctajul inregistrat la sfarsitul
turului anterior.

|