REGULAMENT
DE JOC SNOOKER
MASA DE SNOOKER SI SETUL DE BILE
Dimensiunile
mesei de snooker sunt: 5 picioare si 9,5 inci lătime (189,1 cm) x
11 picioare si 8,5 inci (384,6 cm) lungime. Înăltimea mesei de la
podea până la marginea de sus a mantei trebuie să fie între 2
picioare si 9,5 inci (90,3 cm) si 2 picioare si 10,5 inci (92,7
cm).
Linia de capăt se află la
29 inci (73,6 cm) de capătul mesei.Pe această linie sunt asezate
bilele galbenă,verde si maron,cu bila maron în mijloc. Luând ca
centru bila maron, bilele galbenă si verde se află pe un semicerc
cu raza de 11,5 inci (29,2 cm) denumit zona D.
Bila
albastră este plasată pe axa longitudinală a mesei la intersecția
cu linia care uneste buzunarele laterale ale mesei.Bila roz este
plasată pe centru la jumătatea distanței între bila albastră și
manta din capul mesei. Bila neagră este poztionată la 12,25 inci
(31,1 cm) de manta din capul mesei. Bilele maron, albastră, roz si
neagră se află pozitionate în linie dreaptă pe axul longitudinal
al mesei.
Setul de
bile pentru snooker constă din 15 bile rosii si bilele colorate, în
număr de sase (galbenă,maron,verde,albastră,roz și neagră) plus
bila albă (bila-șintă). Diametrul
tuturor bilelor este de 2,0625 inci (52,4 mm).
REGULILE DE JOC
La startul
partidei bilele colorate sunt plasate pe punctele definite mai sus
(vezi si schema din figura din josul paginii), iar bilele rosii
sunt plasate într-un triunghi cu vârful spre capătul mesei si bila
din vârf cât mai aproape posibil de bila roz fără s-o atingă pe
aceasta.
Ideea de
bază a jocului este ca jucătorii să încerce alternativ să
introducă bilele în buzunare obtinând la fiecare lovitură un număr
de puncte. Când nu este posibilă introducerea de bile trebuie
astfel jucat încât adversarului să-i rămână pe masă o poziție
dificilă pentru a introduce bile (asa numita lovitură de sigurantă
safety shot în limba engleză).
Pentru
marcarea de puncte un jucător trebuie să introducă mai întâi o
bilă rosie (orice bilă rosie în orice buzunar, loviturile la bilele
rosii nu sunt lovituri anuntate). După introducerea unei bile rosii
sportivul trebuie să introducă o bilă colorată (orice bilă
colorată în orice buzunar). Dacă dintr-o singură lovitură la bila
rosie este introdusă mai mult decât o singură bilă rosie,este
punctată si aceasta, dar la lovitura următoare se va putea
introduce o singură bilă colorată, după care va urma tot o lovitură
la bilele rosii. Pentru introducerea unei bile rosii se acordă 1
punct iar pentru fiecare bilă colorată punctajul este următorul:
galben 2 p., verde 3 p., maron 4 p., albastru 5 p.,roz 6 p., negru
7 p. După introducerea unei bile rosii se nominalizează bila
colorată la care se joacă.
Bilele rosii
introduse rămân în buzunare iar bilele colorate sunt repuse pe
masă pe punctul de la începutul partidei. Dacă punctul pe care
trebuie repusă bila este ocupat de altă bilă atunci bila
respectivă este repusă pe masă pe punctul liber al bilei de cea
mai mare valoare care nu se află în acel moment pe punctul său si
lăsată acolo până când este din nou introdusă. În eventualitatea că
punctul nici unei bile colorate nu e liber atunci bila respectivă
este postată cât mai aproape de punctul său pa axa longitudinală a
mesei spre manta din capul mesei.
În momentul
în care ultima bilă rosie a fost introdusă sportivul poate juca
orice bilă colorată. După introducerea si a acestei bile
colorate, aceasta este repusă pe masă după care bilele colorate
trebuie introduse pe rând, strict în ordinea crescătoare a valorii
lor (galben-verde-maron-albastru-roz-negru) în oricare din
buzunarele mesei. După introducerea bilelor rosii,când se joacă la
bilele colorate în ordine, bila colorată odată introdusă rămâne în
buzunar (nu mai este repusă pe masă).
Acumularea
de puncte printr-o serie de lovituri reusite succesive care duc la
câstigarea partidei se numeste break. Scorul maxim posibil,care
rezultă din introducerea succesivă a 15 bile rosii alternativ cu
de 15 ori bila neagră plus toate bilele colorate în ordine este de
147 puncte (maximum break = 15 (15 roșii x 1 p.) + 105 ( 15 negre
x 7 p.) + 7 + 6 + 5 +4 + 3 + 2 ).
La un moment
dat în cursul unei partide se poate constata că pe masă nu mai
sunt suficiente puncte disponibile pentru a mai ajunge scorul
detinut în acel moment de adversar.În acel moment scorul mai poate
fi întors numai prin puncte obținute din eventualele faulturi
comise de adversar.
Termenul de
a lăsa adversarului un snooker înseamnă a lăsa bila albă într-o
asemenea poziție încât să fie ascunsă bila-țintă pentru lovitura
următoare a adversarului.
Un fault la
jocul de snooker poate fi comis in mai multe feluri si asigura un
minim de 4 puncte adversarului. Valoarea penalizarii depinde de
bila asupra careia s-a comis faultul, faulturile asupra bilelor
colorate care valoreaza mai mult de 4 puncte se penalizeaza cu
valoarea bilei respective. In eventualitatea unui fault comis cu
mai mult de o bila, faultul se penalizeaza numai cu punctele
aferente celei mai valoroase bile implicate (dar nu mai putin de 4
puncte).
Termenul de
snooker înseamnă pozitionarea bilei-tintă în spatele altei
bile, astfel ca bila tintă să nu poată fi atinsă printr-o lovitură
directă. Acest lucru se poate întâmpla neintentionat sau
intentionat din dorinta unui jucător de a câstiga puncte pe seama
eventualelor faulturi ale adversarului.
Următoarele
situatii de joc constituie faulturi:
1)
neatingerea nici unei bile
2) Introducerea bilei albe. În cazul introducerii bilei
albe, adversarul va juca bila albă din orice punct din interiorul
zonei D.
3) Introducerea gresită a unei bile ( introducerea unei bile colorate
când bila țintă este o bilă rosie, introducerea unei bile colorate
când bila tintă trebuie să fie altă bilă colorată, introducerea
unei bile rosii când bila țintă este o bilă colorată ).
4) Lovitura
condusă
5) Lovirea
bilei albe când încă se află în miscare
6) Lovirea bilei albe când orice altă bilă de
pe masă se află încă în miscare
7) Executarea unei lovituri atunci când minim un picior al
sportivului nu atinge solul
8) Lovirea
bilei albe cu orice altceva în afară de vârful tacului
9) Atingerea
bilei cu corpul,elemente de îmbrăcăminte, accesorii de joc, etc.
10) Provocarea săriturii bilei albe peste altă bilă intentionat sau
accidental
11) Jucatul
bilei peste rând
Penalizarea
pentru fault este de 4 puncte care sunt trecute la adversar cu
exceptia cazului în care faultul a fost comis cu o bilă cu valoare
mai mare (albastră, roz sau negru), caz în care faultul se
penalizează cu valoarea bilei respective. În eventualitatea
comiterii faultului cu mai mult decât o singură bilă, penalizarea
are valoarea numai a celei mai valoroase bile implicate, dar nu mai
puțin de 4 puncte.
În anumite
situatii, prin comiterea unui fault, sportivul care l-a comis poate
pune adversarul într-o situatie defavorabilă, de exemplu poate lăsa
o poziție de snooker. De aceea, după orice fault comis de un
jucător, adversarul îi poate cere să continue tot el jocul din
poziția rezultată.
Dacă
sportivul care joacă dintr-o pozitie de snooker nu atinge bila
tintă adversarul are optiunea de a-l obliga să rejoace bila din
aceeasi pozitie (toate bilele miscate se repun în pozitia avută
înaintea loviturii). Această lovitură este cunoscută sub numele de
ratare (original în engleză a miss care s-ar traduce
prin "lipsă"). Trei repetări consecutive ale greselii cu bila din
aceeasi pozitie duc la pierderea automată a meciului - această
regulă se aplică în competitiile profesioniste. |n competitiile de
amatori, după ratarea de trei ori a repetării loviturii (practic
după patru faulturi), se joacă bila din pozitia rămasă (de către
adversar sau la cererea acestuia tot de către sportivul care a
comis ratările).
Lovitura de
spargere la începutul jocului se execută cu bila albă plasată
oriunde în zona D. Pentru că la jocul de snooker este extrem de
dificilă introducerea unei bile rosii direct din lovitura de
spargere este o practică uzuală pentru jucători la spargere să
lovească astfel încât după atingerea bilelor rosii bila albă să
revină cât mai aproape de manta din capătul mesei (preferabil în
spatele uneia din bilele colorate de pe linia de capăt), aceasta
fiind o lovitura safe.
Sfârsitul jocului este teoretic atunci când s-a
introdus si bila neagră după seria de lovituri în ordine
crescătoare la bilele colorate.
Dacă după
introducerea bilei negre scorul este egal, bila neagră se pune pe
punctul său si se trage la sorti care dintre jucători reia jocul
din zona D. Acest joc este cunoscut sub numele de jocul la bila
neagră". Jucătorul care introduce bila neagră căstigă meciul iar în
cazul comiterii unui fault cel care l-comis pierde meciul.
|