REGULAMENT DE JOC STECCA
1 . BILELE
SI MASA
DE JOC
Masa de joc este dreptunghiulară, fără găuri. Jocul
se joacă cu trei bile:bila albă ,bila galbenă si bila rosie. Pe
mijlocul mesei sunt dispuse în formă de romb patru popice
mici, numite chegle,având în centrul rombului o a cincea cheglă,de
culoare rosie.
2. SCOPUL JOCULUI
Scopul jocului este de a realiza un număr predeterminat de puncte
(de obicei 50). Jucătorul care a realizat primul numărul de puncte
predeterminat este declarat câstigător.
3. MODUL DE JOC
Un jucător joacă cu bila albă, iar adversarul său cu bila
galbenă. Fiecare jucător are dreptul, pe rând, la câte o lovitură. La
fiecare lovitură,bila lovită prima trebuie să fie bila
proprie. Neatingerea bilei proprii sau lovirea prima dată a bilei
adversarului sau a bilei rosii
constituie un fault.
4. PUNCTAJUL
Punctele se realizează prin (1) doborârea cheglelor cu bila
adversarului, (2) realizarea de carambol cu una din bile si bila
rosie si (3) marcarea de puncte datorită greselilor
adversarului. La fiecare lovitură numărul total de puncte realizat
se adiționează la punctajul precedent până se atinge plafonul de
puncte necesar pentru câștigarea partidei.
Sistemul de punctaj este
următorul:
(1) fiecare cheglă
doborâtă câte 2 puncte,cu excepția cheglei rosii din mijloc, care
este 4 puncte. Doborârea numai a cheglei rosii din mijloc, în caz că
celelalte chegle rămân în picioare se punctează cu 8 puncte.
(2) Carambolul cu bila
proprie 4 puncte si carambolul cu bila adversarului 3
puncte. Punctele de la paragrafele (1) si (2) se adună atunci când
este cazul.
(3) Fiecare fault
rezultat din neatingerea bilei de către adversar câte 2
puncte, fiecare fault rezultat din lovirea întâi a bilei rosii de
către adversar câte 3 puncte. La acestea se adaugă punctajul
rezultat din doborârea cheglelor si din eventualele caramboluri în
caz că adversarul a doborât cheglele cu bila proprie.
Lovitura de deschidere
dintr-o partidă nu se punctează, indiferent dacă s-au realizat
puncte din chegle sau caramboluri.
Cheglele dărâmate se
rearanjează pe pozitia initială după fiecare lovitură. În caz că
una din bile împiedică pozitionarea a uneia sa a mai multor chegle
acestea nu se asază pentru lovitura următoare, fiind temporar
scoase din joc.
Rezultă că este posibil
un punctaj maxim pe mână de 16 puncte (cu toate cheglele doborâte
si realizarea de carambol cu bila proprie).
5. FAULTURI SI PENALIZĂRI
PENTRU FAULT
Constituie fault neatingerea prima dată a
bilei proprii la executarea unei lovituri. Dacă nu este atinsă nici
o bilă sau dacă este atinsă prima dată bila adversarului
penalizarea este de două puncte, care se trec adversarului si
free-ball pentru adversar. Dacă este lovită bila rosie prima
penalizarea este de trei puncte si free-ball pentru adversar. Dacă
orice bilă sare de pe masă penalizarea este
de două puncte si free-ball pentru adversar. Dacă una sau mai multe
chegle sunt dărâmate cu bila proprie punctajul aferent se trece
adversarului, la care se adaugă si punctajul pentru eventualele
caramboluri sau fault realizate din lovitura respectivă.
6. BILA ÎN MÂNĂ (FREE-BALL)
La oricare lovitură la care adversarul a comis fault sportivul
primeste bila în mână (free-ball) si o poate pozitiona oriunde în
jumătatea lungă a mesei în care nu se află bila adversarului. La
executarea unei lovituri free-ball corpul
adversarului, cu excepția bratului nu trebuie să iasă din cadrul
laturii mici a mesei.
7. FAULTURI DE POZITIE SAU DE
LOVIREA BILELOR
Toate prevederile din Regulile generale de
biliard se aplică si la jocul de stecca, atunci când nu sunt
contrazise în mod expres de prezentul regulament.
|