BILA 8
1. ObiectuI jocului
Bila 8
este un joc de biliard in care fiecare lovitura trebuie anuntata
si care se joaca cu o bila alba si 15 bile-tinta numerotate de la
1 la 15. Un jucator trebuie sa introduca in cosuri bilele
numerotate de la 1 la 7 (culori pline), in timp ce adversarul sau
va trebui sa joace bilele de la 9 la 15 (cele dungate). Pentru a
castiga jocul, un jucator trebuie sa introduca in mod regulamentar
in cosuri setul sau de 7 bile si, in final, bila neagra.
2. Lovitura anuntata
In acest tip de joc de biliard, loviturile al caror scop este
evident nu trebuie anuntate. Este dreptul adversarului sa intrebe
care va fi bila-tinta si cosul in care urmeaza a fi introdusa, in
cazul in care acest lucru nu-i este clar. Loviturile cu manta sau
combinatiile nu sunt considerate evidente si trebuie anuntate,
atat bila-tinta cat si cosul tintit. Cand se anunta o lovitura, nu
este niciodata necesar sa se indice detalii cum ar fi numarul de
ricoseuri din mante, carambolurile etc. Bilele introduse in cosuri
ca urmare a unei greseli raman in cosuri, indiferent carui jucator
apartin. Spargerea de debut a bilelor nu este o lovitura anuntata.
Jucatorul care executa lovitura de spargere are dreptul sa ramana
la masa de joc daca a introdus in mod corect o bila-tinta.
3. Gruparea
bilelor
Bilele sunt grupate intr-un triunghi avand bila 8 in centrul
triunghiului si bila din varful triunghiului pe punctul de fund.
Bilele din colturile triunghiului trebuie sa fie din gupuri
diferite (intr-un colt o bila plina, iar in celalalt o bila
dungata).
4. Spargerea alternativa
Castigatorul tragerii la sorti (sau al lag-ului) are dreptul de a
sparge primul. In timpul competitiilor individuale, dreptul de a
sparge primul altemeaza la fiecare joc nou.
5. Faulturi la lovituri sarite si
ocolite
Daca un meci nu este condus de un arbitru, atunci jucatorii
trebuie sa fie constienti ca, daca in incercarea de a executa o
lovitura sarita sau ocolita bila alba va atinge in traiectoria sa
alta bila decat bila-tinta (chiar si in cazul cand aceasta
atingere s-a produs cu tacul, mana, prelungitorul etc. lovitura
respecfiva va fi considerata fault.
6. Lovitura de spargere
regulamentara
Pentru a executa o spargere regulamentara, cel ce sparge, (cu bila
alba in mana in spatele liniei de bataie) va trebui:
- fie sa introduca o bila in cos;
- fie sa trimita in manta eel putin patru bile numerotate. Daca nu
reuseste sa indeplineasca eel putin una din aceste conditii,
lovitura se considera fault, iar jucatorul care vine la masa are
dreptui de a opta intre:
- a accepta pozitia de pe masa si a juca;
- a solicita regruparea bilelor pentru a executa el insusi
lovitura de spargere, sau de a oferi adversarului aceasta
posibilitate.
7. Scratch la o spargere
regulamentara
Daca un jucator comite scratch (adica
introduce bila alba intr-un cos):
- toate bilele intrate in cosuri raman acolo (exceptie: bila 8,
vezi regula 9.);
- lovitura este considerate fault;
- masa este deschisa (adica spargerea se considera corect
efectuata, iar alegerea bilelor nu s-a facut inca).
Atentie! Jucatorul care urmeaza la masa are bila alba in mana, in
spatele liniei de bataie, si nu are dreptul sa loveasca o
bila-tinta care se afla in spatele acestei linii, cu exceptia
situatiei in care trimite mai intai bila alba in afara zonei de
bataie, facand-o sa revina in interiorul acesteia dupa impactul cu
o manta sau cu o alta bila.
8. Bile colorate sarite de pe
masa la spargere
Daca un jucator care executa spargerea de debut face ca una sau
mai multe bile colorate sa sara de pe masa, se considera fault si
adversarul are dreptul de a opta intre:
- a accepta situatia de pe masa si a juca;
- de a beneficia de fault cu bila alba in mana, in spatele liniei
de, bataie.
9. Bila 8 intra in cos din
spargere
Daca bila 8 intra in cos, direct din spargere, jucatorul aflat la
masa poate cere fie regruparea bilelor, fie reasezarea bilei 8 pe
spotul de fund si continuarea jocului. Daca jucatorul aflat la
masa comite scratch la spargere si, totodata, introduce in cos si
bila 8, adversarul are dreptul de a cere fie regruparea bilelor pe
masa, fie reasezarea bilei 8 pe spotul de fund si continuarea
jocului cu bila alba in mana in spatele liniei de bataie.
10. Masa deschisa
Masa este ,,deschisa" atunci cand alegerea grupurilor de bile
(culori pline sau dungate) nu s-a facut inca. Cand masa este
deschisa, este regulamentar sa lovesti o bila plina mai intai
pentru a introduce una dungata sau invers.
Nota: masa este
intotdeauna deschisa dupa spargerea de debut.
Atunci cand masa este deschisa, este regulamentar sa se poata lovi
mai intai orice bila plina, dungata sau bila 8. Daca masa este
deschisa si bila 8 este cea aleasa drept tinta si lovita cu bila
alba, atunci:
- jucatorul pierde randul;
- masa ramane deschisa;
-bilele introduse neregulamentar in cosuri raman in cosuri si
jucatorul care vine la masa trebuie sa joace din pozitia existenta
pe masa.
11. Alegerea grupurilor de bile
Alegerea bilelor de culoare plina sau dungate nu se face in urma
loviturii de spargere, chiar daca bilele introduse fac parte din
una sau din ambele grupe. Masa este deschisa intotdeauna dupa
lovitura de spargere. Adjudecarea grupei se face doar dupa ce un
jucator a introdus in cos, in mod regulamentar, o bila anuntata,
dupa momentul in care s-a creat situatia de masa deschisa.
12. Lovitura regulamentara
La toate loviturile (cu exceptia celei de spargere sau cand masa
este deschisa), tragatorul trebuie sa loveasca mai intai una din
bilele grupei sale si:
- sa o introduca in cos;
- daca nici o bila nu este introdusa dupa impactul cu bila alba,
oricare bila de pe masa trebuie sa atinga o manta. Daca nici una
din aceste conditii nu este indeplinita, lovitura este considerata
fault.
13. Lovitura de siguranta
Exista o posibilitate prin care jucatorul, indiferent din ce
motive de tactica, poate ceda randul adversarului dupa ce
introduce in mod corect o bila. Aceasta posibilitate se numeste
lovitura de siguranta si este considerata regulamentara. Daca
jucatorul care este la masa vrea sa joace la siguranta,
introducand in cos o bila clara, va trebui sa anunte siguranta
inaintea executarii loviturii. Daca anuntul nu este facut si una
din bilele grupului sau este introdusa in cos, va trebui sa joace
in continuare. Orice bila introdusa in cos in urma unei lovituri
de siguranta ramane in cos.
14. Punctajul
Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza
introducerea in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau
de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa introduca regulamentar
toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si bila 8.
15. Penalizarea pentru fault
Un jucator are dreptul de a juca pana in momentul in care rateaza
introducerea in cos a uneia dintre bilele apartinand grupului sau
de bile. Dupa ce un jucator a reusit sa introduca regulamentar
toate bilele sale, va juca pentru a introduce in cos si bila 8.
16. lovituri combinate
Loviturile in combinatie sunt permise; bila 8 nu poate fi folosita
prima in combinatie, cu exceptia situatiei cand masa este
deschisa.
17. Bilele introduse
neregulamentar in cosuri
Se considera ca o bila a fost introdusa neregulamentar in cos
atunci cand:
- se comite fault in cadrul aceleiasi lovituri;
- bila nu intra in cosul in care a fost anuntata;
- nu se anunta siguranta inaintea executarii loviturii.
Bilele introduse neregulamentar raman in cosuri.
18. Bilele colorate sarite de pe
masa
Daca o bila colorata sare de pe masa, se considera fault, iar
jucatorul isi pierde randul. Daca acest lucru se intampla cu bila
8, se pierde jocul. Bilele sarite vor fi repozitionate in ordine
numerica, conform regulamentului general in acest sens.
19. Jucarea bilei 8
Atunci cand se joaca bila 8, un scratch sau un fault nu inseamna
pierderea meciului daca bila 8 nu este introdusa in cos sau nu
sare de pe masa. Jucatorul care vine la masa are bila alba in
mana.
20. Pierdere jocului
Un jucator pierde jocul daca comite una din urmatoarele greseli:
- comite un fault atunci cand introduce bila 8 (exceptie: vezi
bila 8 introdusa la spargerea de debut);
- introduce bila 8 din aceeasi lovitura cu care a jucat ultima
bila din grupa lui;
- face ca bila 8 sa sara de pe masa (valabil pentru orice moment
al iocului);
- introduce bila 8 in alt cos decat cel desemnat;
- introduce bila 8 cand nu era randul ei.
Nota: toate infractiunile
trebuie anuntate inainte de a se executa o alta lovitura.
Altminteri, se va considera ca nu s-a comis nici o infractiune.
21. Meci nul
Daca dupa trei veniri la masa consecutive ale fiecarui jucator (6
tururi in total), nici un jucator nu mai incearca sa castige jocul
(decizia arbitrului) deoarece jucand in continuare ar putea, dupa
toate probabilitatile, sa piarda jocul, bilele vor fi regrupate
urmand sa se refaca jocul, cu acelasi jucator la spargere, ca si
in jocul anterior.
Nota: trei greseli
consecutive ale aceluiasi jucator nu conduc la pierderea jocului.
|