BILA
9 - RegulamentuI international
In cazul in care exista contradictii evidente cu privire la aceste
reguli specifice, se aplica regulamentul general al biliardului cu
cosuri.
1. Jocul in sine
Bila 9 se joaca cu 9 bile colorate, numerotate de la 1 la 9, si cu
bila alba. La fiecare lovitura, prima bila pe care bila alba
trebuie sa o atinga este cea cu numarul cel mai mic de pe masa,
dar bilele nu trebuie sa fie introduse in ordine in cosuri. Daca
un jucator introduce regulamentar o bila, va ramane la masa pentru
alta lovitura si va juca pana ce va rata, va comite un fault sau
va castiga jocul. Dupa o ratare, jucatorul ce urmeaza va trebui sa
joace din pozitia lasata pe masa de jucatorul anterior dar, dupa
orice fault, el poate sa inceapa cu bila alba de oriunde de pe
masa. Jucatorii nu au obligatia de a anunta nici o lovitura.
Jocul se sfarseste cand unul dintre jucatori a castigat numarul
impus de partide.
2. Gruparea bilelor la
spargere
La spargerea de debut, bilele colorate sunt grupate in forma de
romb, cu bila 1 in varf, pe punctul de fund, cu bila 9 in centrul
rombului si cu celelalte bile asezate la intamplare si grupate cat
mai strans posibil. Jocul incepe cu bila alba in mana, in spatele
liniei de bataie.

3.
Lovitura de spargere regulamentara
Regulile care guvemeaza lovitura de spargere sunt aceleasi ca si
pentru celelalte lovituri, cu urmatoarele , exceptii:
a)
cel ce sparge trebuie sa loveasca mai intai bila 1 si:
I.)
fie sa introduca o bila in cos,
II.) fie sa trimita in manta cel putin patru bile numerotate;
b) daca bila alba este introdusa in cos sau trimisa in afara
mesei, sau daca cerintele impuse nu sunt respectate, se considera
fault, iar jucatorul care urmeaza are bila alba in mana, oriunde
pe masa;
c) daca o bila-obiect sare de pe masa se considera fault, iar
jucatorul care urmeaza are bila alba in mana, oriunde pe masa.
Bila-obiect sarita nu mai este repozitionata (exceptie: daca este
vorba de bila 9, ea va fi repozitionata pe punctul de fund).
4. Continuarea jocului
In cadrul loviturii ce urmeaza imediat spargerii de debut, se
poate juca un push-out (lovitura permisa in scopul de a schimba
pozitia bilei albe, vezi 5).
Daca cel care a spart introduce una sau mat multe bile in mod
regulamentar va continua sa joace pana ce va rata, va comite fault
sau va castiga. Daca jucatorul rateaza sau comite fault, la masa
urmeaza adversarul sau care isi incepe randul si va juca pana ce
va rata, va comite fault sau va castiga. Partida se incheie in
momentul in care bila 9 a fost introdusa prin intermediul unei
lovituri regulamentare. Se mai poate intampla ca jocul sa fie
pierdut prin forfeit, ca urmare a unei grave incalcari a unei
reguli.
5. Push-outJucatorul care joaca imediat dupa o spargere regula-mentara poate
juca un push-out in incercarea de a misca bila alba pe o pozitie
mai buna, in vederea intentiilor sale viitoare. La un push-out nu
este necesar ca bila alba sa atinga nici o bila-obiect sau manta;
in rest sunt valabile toate celelalte reguli privind faulturile.
Jucatorul trebuie sa-si anunte cu voce tare intentia de a juca un
push-out inainte de a executa lovitura, altfel lovitura va fi
considerata una normala.
0 bila introdusa in cos ca urmare a unui push-out nu se socoteste
si ramane in cos, cu exceptia bilei 9 care va fi reasezata. Dupa
un push-out regulamentar, jucatorul care urmeaza la rand are
dreptui sa:
a)
joace din acea pozitie;
b) lase dreptul la lovitura adversarului care a jucat push-out-ul.
Un push-out este considerat fault daca se incalca vreuna din
reguli (cu exceptia regulilor 7
si 8). Un push-out
neregulamentar este penalizat i functie de faultul comis. Daca un
jucator comite scratch la o spargere de debut, adversarul acestuia
nu va putea juca un push-out.
6. Faulturi
Atunci cand un jucator comite un fault, el trebuie sa se retraga
de la masa, iar bilele introduse ca urmare a loviturii
neregulamentare nu vor mai fi repozitionate pe masa (exceptie:
bila 9 va fi reasezata pe masa). Adversarul va avea bila alba in
mana si, inainte de a trage, va putea sa o aseze pe masa, oriunde
doreste. Daca un jucator comite mai multe faulturi in cadrul unei
singure lovituri, se va penaliza un singur fault.
7. Lovituri incorecte
Daca prima bila colorata atinsa de bila alba nu este cea cu
numarul cel mai mic de pe masa, lovitura este considerata fault.
8. Nici
o manta atinsa
Daca nu este introdusa nici o bila-obiect si dupa impactui bilei
albe cu bila cu
cel mai mic numar de pe masa, nici una din bilele
care s-a miscat pe masa nu atinge o manta, lovitura este
considerata fault.
9. Bila alba in mana
Cand bila alba este in mana, jucatorul are dreptul sa o puna
oriunde pe blatul mesei, fara a atinge o bila-obiect. El poate
aranja in continuare bila alba pana in momentul executarii unei
lovituri.
10. Bile colorate sarite de pe
masa
0 bila neintrodusa in vreunul din cosuri este considerata sarita
de pe masa daca ajunge sa se opreasca in orice alt loc decat pe
blatul mesei. A trimite o bila in afara mesei este fault. Bilele
sarite de pe masa nu se mai repozitioneaza (exceptie: daca bila
sarita este bila 9, va fi repozitionata) si jocul va continua.
11. Fault la loviturile sarite si
ocolite
Daca jocul nu este arbitrat, se va considera fault daca bila alba,
in incercarea de a sari sau evita o bila-obiect care nu este la
rand, va provoca miscarea acesteia (indiferent daca atingerea
bilei obstacol a fost provocata cu mana, tacul, puntea etc.).
12. Trei faulturi consecutive
Daca un jucator comite trei faulturi consecutive in trei veniri
succesive la masa, fara a executa o lovitura legala, el va pierde
partida. Cele trei faulturi se iau in considerare daca vor fi
comise in cadrul aceleiasi partide. Arbitrul trebuie sa-l
avertizeze pe jucator intre cel de-al doilea si cel de-al treilea
fault. Randul unui jucator incepe cand acesta poate executa in mod
corect o lovitura si se termina la sfarsitul unei lovituri in care
el rateaza, comite fault, castiga sau cand comite fault intre
lovituri.
13. Sfarsitul jocului
Jocul incepe de indata ce bila alba trece de linia de bataie la
lovitura de spargere. Bila 1 trebuie atinsa prima la spargerea de
debut. Jocul se sfarseste odata cu executarea regulamentara a unei
lovituri prin care bila 9 este introdusa in cos, sau in situatia
in care jocul se incheie, prin forfeit.
|