CARAMBOLUL CU TREI
MANTE
1.
0 lovitura cu trei mante este valabila si se puncteaza cu un punct
in urmatoarele conditii:
- bila alba loveste o bila-obiect si apoi loveste trei sau mai
multe mante inainte de a lovi a doua bila-obiect;
- bila alba loveste trei sau mai multe mante si apoi loveste cele
doua bile-obiect;
- bila alba loveste o manta, apoi o bila-obiect, apoi loveste doua
sau mai multe mante inainte de a lovi a doua bila-obiect;
- bila alba loveste doua mante, apoi o bila-obiect si
apoi loveste una sau mai multe mante, inainte de a lovi a doua
bila-obiect.

2.
Trei mante inseamna trei impacturi cu manta. Numarul acesta nu
inseamna trei mante diferite. 0 lovitura valabila poate fi
executata pe o singura manta, ca urmare a unei lovituri cu efect.
3. Lag
- cei doi jucatori isi aleg cate o bila alba, o pozitioneaza in
spatele liniei de bataie si o trimit catre manta de fund si inapoi
spre manta de bataie. Mantele laterale pot fi atinse, desi acest
lucru nu se ia in considerate;
- jucatorul a carui bila se opreste mai aproape de manta de bataie
castiga lag-ul;
- castigatorul are dreptul sa loveasca primul sau sa cedeze acest
drept partenerului sau;
- castigatorul are dreptul sa-si aleaga bila alba pe care o va
folosi in continuare, pe toata durata jocului.
4. Lovitura de spargere
- se asaza bila adversarului pe punctul de bataie. Bila celui care
sparge se asaza pe linia de bataie, in stanga sau in dreapta bilei
adversarului, la o distanta de pana la 8 inci. Bila rosie se asaza
pe punctul de fund;
- jucatorul care sparge trebuie sa atinga mai intai bila rosie.
Daca acest lucru nu se intampla, randul jucatorului la masa se
termina;
- la urmatoarele lovituri, bila-obiect poate fi sau bila rosie sau
bila adversarului.
5.
Faulturi care Tncheie o venire la masi a unui jucaton
- bile sarite;
- executarea unei lovituri cu bile in miscare;
- atingerea oricarei bile cu mana, imbracamintea sau cu orice alt
obiect (creta, prelungitorul etc.). Bilele miscate vor ramane pe
noile lor pozitii;
-
lovituri impinse;
- lovituri duble;
- executarea unei lovituri fara nici un picior pe podea;
- jucarea unei alte bile decat cea care trebuia;
- atingerea din greseala a bilei cu varful tacului;
- interferente din partea jucatorului.
6.
Pentru nici un fault rezultat din cauza interferentelor din
exterior nu va fi penalizat jucatorul care este la masa. Daca
bilele s-au miscat din cauza acestor interferente, ele se vor
repozitiona cat mai aproape posibil de pozitia lor initiala, iar
jucatorul care este la masa isi va continua jocul.
7.
Jucarea altei bile
- jucarea altei bile decat cea care trebuia este fault si incheie
venirea la masa a jucatorului respectiv;
- acest fault poate fi revendicat si de catre adversar, inainte
sau dupa executarea loviturii. Obligatia arbitrului este sa anunte
faultul numai dupa executarea loviturii;
- jucatorului de la masa, care face un asemenea fault, i se vor
acorda punctele pe care le-a inscris in seria de lovituri
executate inaintea faultului;
- adversarul trebuie sa accepte pozitia bilelor pe masa in urma
faultului si sa joace din acea pozitie.
8.
Bile lipite
- daca dupa executarea unei lovituri bila jucatorului care se afla
la masa se opreste lipita de bila adversarului sau de bila rosie,
acesta are doua posibilitati: sa-si joace bila fara a misca
cealalta bila cu care aceasta este in contact sau poate cere
repozitionarea bilelor care se afla in contact;
- daca randul jucatorlui la masa se termina si adversarul isi
incepe randul cu bilele aflate in pozitia de la punctul 1.,
are aceleasi posibilitati de joc;
- numai bilele care sunt lipite se vor repozitiona, celelalte bile
vor ramane in pozitiile in care se afla; bila rosie se va
repozitiona pe punctul de fund, bila alba a tragatorului pe
punctul de bataie si bila alba a adversarului pe punctul central;
- daca punctul rezervat pentru repozitionarea unei bile este
ocupat de o alta bila, atunci bila respectiva va fi repozitionata
pe punctul rezervat bilei obstacol;
- aceeasi regula se aplica daca una sau mai multe bile sar de pe
masa.
9.
Cand bila alba este inghetata la o manta, jucatorul poate lovi cu
tacul catre manta, dar primul contact al bilei cu manta nu va fi
luat in considerare. Contactele ulterioare cu aceeasi manta sunt
valabile.
10.
Daca toate cele trei bile sar de pe masa este fault si randul
jucatorului la masa se termina. Bilele vor fi repozitionate
conform indicatiilor de la punctul 1.
11.
Nici o lovitura nu trebuie sa fie executata atata timp cat bilele
sunt in miscare sau se invart pe loc. Daca un jucator nu respecta
aceasta regula, comite fault si randul sau la masa se termina.
12.
Daca bila alba sare si se plimba pe marginea fara postav a mantei
dupa care se reintoarce pe masa, lovitura este valabila. Contactul
se ia in considerare cu o singura manta normala. Daca in aceeasi
situatie, bila alba se plimba pe doua sau mai multe margini ale
mesei, fiecare va fi luata in considerare ca o manta normala. Daca
bila se opreste pe marginea mantei, va fi considerata bila sarita.
Lovitura se va considera fault, iar randul jucatorului la masa se
va termina.
13.
Daca in timpul unei lovituri bila alba paraseste suprafata mesei
si sare de mai multe ori pe marginea fara postav a unei mante, se
va considera ca bila alba a lovit o singura manta.
14.
Daca un jucator efectueaza o lovitura impinsa sau incearca sa
ridice bila alba de pe masa lovind-o cu tacul sub centrul
acesteia, este fault si randul jucatorului la masa se termina.
Lovitura impinsa este acea lovitura in care varful tacului ramane
in contact cu bila alba mai mult decat este necesar pentru a
executa o lovitura corecta sau varful tacului ramane in contact cu
bila alba dupa ce aceasta a lovit o bila-obiect. Loviturile duble
intra si ele in aceeasi categorie. 0 lovitura se considera ca
fiind dubla daca varful tacului atinge bila alba de doua ori.
15.
Daca un jucator atinge bila alba din greseala in momentui in care
se pregateste pentru executarea unei lovituri este fault si randul
jucatorului la masa se termina.
16.
Rezultatul jocului devine oficial dupa ce jucatorii semneaza foaia
de arbitraj. Arbitrul si scorerul trebuie sa semneze, de asemenea,
foaia de arbitraj. Dupa ce a semnat foaia de arbitraj, jucatorul
care a pierdut nu mai poate face nici o contestatie. Jocul se
termina cand unul dintre jucatori acumuleaza numarul de puncte
stabilit.
17.
Daca jucatorul care nu este la masa incearca sa-si distraga
adversarul prin diverse metode (miscari, zgomote etc.), arbitrul
sau alt oficial al tumeului este obligat sa-i dea un avertisment
sau chiar sa-l descalifice pentru comportament nesportiv. Daca
jucatorul care este la masa se face vinovat de acelasi lucru, este
fault si randul sau la masa se termina.
18.
Daca din motive independente de vointa sa un jucator nu poate
incepe jocul la ora stabilita, jocul poate fi amanat cu aprobarea
directorului de tumeu. Daca un jucator nu poate termina un joc, el
pierde prin forfeit, exceptie facand situatia in care adversarul
sau este de acord sa termine jocul la o data stabilita de comun
acord cu directorul turneului. Daca un jucator nu poate continua
tumeul, toate rezultatele obtinute anterior in acel tumeu se vor
anula (similar cazului descalificarii).
19.
Daca un jucator este descalificat intr-un joc, el pierde automat
jocul. Adversarul castiga jocul si i se recunosc punctele pe care
le-a inscris in acel joc. Daca un jucator este descalificat din
tumeu, toate jocurile lui din acel tumeu sunt anulate (cele pe
care le-a jucat si cele care urmau sa se dispute). Tumeul continua
ca si cand unul dintre jucatori nu s-ar fi prezentat.
20.
Daca din motive independente de vointa sa un jucator nu poate
incepe un joc, el trebuie sa anunte din timp directorul de tumeu
pentru a permite gasirea unui jucator de rezerva. Oricare dintre
jucatorii inscrisi la tumeu poate fi folosit ca jucator de
rezerva.
21.
Daca arbitrul considera ca un jucator trage de timp sau joaca in
asa fel incat sa-si enerveze adversarul, el este obligat sa-l
avertizeze pe jucatorul in cauza despre posibilitatea
descaltficarii lui, daca acesta continua sa joace la fel.
Daca jucatorul nu tine cont de acest avertisment el poate fi
descalificat la urmatoarea abatere de acest fel. Aceasta decizie
poate fi luata si de catre directorul de tumeu.
22.
Loviturile de siguranta intentionate nu sunt permise. Daca acest
lucru se intampla, jucatorul care vine la masa poate juca din
pozitia respectiva sau poate cere repozitionarea bilelor, ca la
spargerea de debut.
23.
La toate turneele oficiale, directorul de turneu impreuna cu un
alt oficial, care nu joaca in acel tumeu, se vor constitui intr-o
comisie de disciplina, la care se vor raporta toate
cazurile de comportament nesportiv. Inainte de inceperea
turneului, jucatorii pot desemna, de comun acord, pe doi dintre ei
intr-o comisie asemanatoare, care sa Ie apere interesele. Cei
patru vor judeca impreuna toate cazurile de indisciplina si
comportament nesportiv. Daca acestia nu vor ajunge la o concluzie
comuna, cazurile vor fi inaintate spre rezolvare forurilor
superioare.
|